20-209 Lublin, ul. Projektowa 1

tel./fax: 81 749 39 99 szkolenia@lcds.pl

Pobierz formularz zgłoszenia

OCHRONA ŚRODOWISKA: NOWE PRZEPISY PRAWNE W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI, GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ, OCHRONY POWIETRZA ORAZ OCEN ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO

Kod szkolenia: 4LS498
Miejsce: Zakopane
Data: 26 - 30 listopada 2018

Liczne zmiany w prawie ochrony środowiska dotyczącą praktycznie wszystkich komponentów środowiska. Dostosowanie się do nowych przepisów jest dużym wyzwaniem dla przedsiębiorstw i organów administracji. Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego znani i doświadczeni eksperci  w zwięzłej formie przedstawią Państwu wymagania prawne w zakresie ochrony środowiska, ich poprawna interpretację, wyjaśnią Państwu sporne kwestie oraz omówią stosowanie przepisów w praktyce, a także odpowiedzą na nurtujące Państwa pytania.

Szkolenie adresujemy do pracowników działów ochrony środowiska przedsiębiorstw i organów administracji, pełnomocników ds. jakości i SZŚ, radców prawnych specjalizujących się w prawie ochrony środowiska, do wszystkich zainteresowanych.

Program szkolenia będzie na bieżąco aktualizowany w miarę ukazywania się nowych aktów prawnych.

Prowadzący:

Ekspert w zakresie gospodarki odpadami
Ekspert w zakresie gospodarki wodno-ściekowej
Ekspert w zakresie ochrony powietrza

Ekspert w zakresie ocen oddziaływania na środowisko


Program szkolenia:


I. Gospodarka odpadami - podstawowe wymagania, decyzje, ewidencja oraz sprawozdawczość, a także najnowsze zmiany w tym zakresie

1. Szczegółowe omówienie ustawy z lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, w tym m.in.:
- skrócenie okresu magazynowania odpadów do roku,
- ograniczenie ilości odpadów możliwych do magazynowania oraz wprowadzenie obowiązku monitoringu wizyjnego miejsc ich magazynowania,
- przyznanie dodatkowych możliwości wojewódzkim inspektorom ochrony środowiska w zakresie wstrzymania działalności posiadacza odpadów oraz uprzedniej kontroli miejsc magazynowania odpadów przed wydaniem decyzji w zakresie gospodarki odpadami,
- ograniczenie kompetencji starosty w zakresie wydawania decyzji na rzecz marszałka województwa,
- wprowadzanie obowiązku opiniowania wniosku o wydanie decyzji w zakresie gospodarki odpadami przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
- wprowadzenie szeregu przepisów antypożarowych oraz szerokiego udziału w postępowaniu dotyczącym wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami Państwowej Straży Pożarnej,
- wprowadzenie, w przypadku niektórych odpadów, obowiązku wykazania się szczególnym tytułem prawnym do miejsca gospodarowania odpadami,
- dodanie nowych wymagań do decyzji z zakresu gospodarki odpadami w zakresie określenia ilości magazynowanych odpadów w danym momencie oraz rocznie,
- wprowadzenie generalnego obowiązku ustanowienia zabezpieczenia roszczeń w zakresie niewłaściwego gospodarowania odpadami poprzez określenie proponowanej formy i wysokości tego zabezpieczenia,
- wprowadzenie zakazu wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami; podmioty, których to dotyczy,
- zaostrzenie administracyjnych kar pieniężnych za niewłaściwe gospodarowanie odpadami,
- wprowadzenie obowiązku dostosowania wszystkich decyzji w zakresie gospodarki odpadami w ciągu dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji.

2. Zapoznanie ze zmianami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 2422):
- zmiany w zakresie zasad prowadzenia ewidencji odpadów, m.in. likwidacja zbiorczej karty przekazania odpadów, wprowadzenie karty przekazania odpadów komunalnych oraz konieczności podawania dodatkowych danych do ewidencji odpadów,
- określenie zasad sprawozdawczości odpadowej za rok 2018 r. i lata następne,
- omówienie zasad działania Bazy Danych o Odpadach, wraz z Rejestrem wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami, od dnia 24 stycznia 2018 r.,
- nowe funkcje Bazy Danych o Odpadach w zakresie kontroli obiegu odpadów,
- wdrożenie rozporządzenia Nr 1357/2014 oraz rozporządzenia (UE) 2017/997, określających nowe właściwości odpadów powodujące, iż odpady uznaje się za odpady niebezpieczne,
- zmiana zasad transportu odpadów niebezpiecznych w zakresie stosowania do tych odpadów przepisów o przewozie towarów niebezpiecznych.

3. Zmiany w dyrektywach dotyczących odpadów - Circular Economy Package; przedstawienie najważniejszych kierunków zmian w gospodarce odpadami.

4. Zmiany w zakresie gospodarki odpadami wynikające z wejścia w życie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1566).

5. Nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów

6. Przedstawienie najważniejszych regulacji prawnych dotyczących odpadów

7. Przedmioty lub substancje nie podlegające ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach

8. Produkty uboczne – kiedy pozostałości z procesu produkcyjnego nie są odpadami; nowe zasady uznawania pozostałości z procesu produkcyjnego za produkt uboczny w związku z likwidacją milczącej zgody; omówienie przepisów przejściowych w tym zakresie

9. Koniec fazy odpadu – kryteria wskazujące, kiedy odpad przestaje być odpadem

10. Katalog odpadów i zasady klasyfikacji odpadów

11. Odpady niebezpieczne – zakres zastosowania

12. Zmiana klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na inne niż niebezpieczne

13. Zasady odpowiedzialności administracyjnej za odpady, wynikające z ustawy o odpadach:
- podmioty uprawnione do przyjęcia odpadów od wytwórcy odpadów,
- zwolnienie się z odpowiedzialności administracyjnej za przekazane odpady.

14. Znaczenie ogólnych zasad gospodarki odpadami oraz hierarchia sposobów postępowania z odpadami

15. Wymagane decyzje administracyjne w zakresie gospodarki odpadami oraz zasady ich wydawania, w tym:
- konsekwencje uchylenia decyzji administracyjnych na zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów,
- ostateczna likwidacja zezwolenia na transport odpadów i zastąpienie go wpisem do Rejestru,
- podstawy prawne decyzji oraz zakres przedmiotowy decyzji,
- organy właściwe do wydania decyzji i opiniujące wydanie decyzji,
- wniosek o wydanie decyzji i treść decyzji,
- wymóg posiadania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zmiany przepisów w tym zakresie,
- możliwości odmowy wydania decyzji, również ze względu na wcześniejsze niewłaściwe gospodarowanie odpadami,
- cofnięcie i ograniczenia decyzji,
- zabezpieczenie finansowe,
- zmiany w zakresie decyzji dotyczących zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- uprzednia kontrola przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie odpadów,
- zabezpieczenie roszczeń.

16. Obowiązek przetwarzania odpadów w instalacjach i urządzeniach oraz wyjątki od tej zasady

17. Transport odpadów po zmianach; nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów

18. Możliwość przekazywania wybranych rodzajów odpadów osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami do wykorzystania na ich własne potrzeby

19. Wybrane obowiązki dotyczące postępowania z niektórymi odpadami u posiadaczy odpadów

20. Zasady ewidencji odpadów i dokumenty stosowane na jej potrzeby:
- podmioty obowiązane,
- obieg dokumentów ewidencyjnych,
- karta przekazania odpadów,
- karta ewidencji odpadów,
- znaczenie dokumentów ewidencji odpadów w postępowaniu administracyjnym,
- przykłady wypełnionych kart przekazania odpadów oraz kart ewidencji odpadów.

21. Zasady sprawozdawczości odpadowej:
- wskazanie na jakich zasadach będzie prowadzona sprawozdawczość odpadowa w roku 2018 i latach następnych,
- wskazanie podmiotów obowiązanych do złożenia sprawozdań o odpadach,
- określenie zakresu przekazywanych danych.

22. Magazynowanie oraz składowanie odpadów – wybrane zagadnienia

23. Wymiana poglądów i doświadczeń oraz indywidualne konsultacje z wykładowcą



II. Gospodarowanie wodami w kontekście nowego Prawa wodnego z uwzględnieniem nowelizacji ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.

1. Przedstawienie nowej struktury organizacyjnej gospodarki wodnej w Polsce - Państwowe Gospodarstwo Wodne ,,Wody Polskie” – zadania i kompetencje

2.  Omówienie nowelizacji Prawa wodnego z 20 lipca b.r.

3. Instrumenty ekonomiczne w gospodarowaniu wodami. Nowy system naliczania i poboru opłat za usługi wodne - pobór wody, wprowadzanie ścieków do środowiska, wody opadowe i roztopowe /opłata stała i zmienna/

4. Podział wód, prawo własności wód, gospodarowanie wodami oraz obowiązki właścicieli wód w kontekście nowego Prawa wodnego

5. Budownictwo wodne i melioracje wodne; utrzymywanie urządzeń wodnych; legalizacja urządzeń wodnych – wg nowej ustawy

6. Plany gospodarowania wodami oraz cele środowiskowe dla jednolitych części wód

7. Rodzaje i zasady korzystania z wód w kontekście nowego Prawa wodnego (powszechne, zwykłe, szczególne, usługi wodne). Nowe podejście do wód opadowych i roztopowych

8. Zgody wodnoprawne jako nowy instrument zarządzania zasobami wodnymi; decyzje wydawane w ramach zgód wodnoprawnych:
- pozwolenia wodnoprawne,
- zgłoszenia wodnoprawne,
- oceny wodnoprawne,
- decyzje zwalniające.

9. Zwolnienia z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Pozwolenia wodnoprawne na korzystanie z wód:
- pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych i powierzchniowych oraz wykonanie urządzeń wodnych,
- pozwolenia wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi oraz urządzeń kanalizacyjnych; omówienie warunków, jakie powinny spełniać ścieki wprowadzane do wód lub do ziemi.

10. Dokumentacja wnioskowa o wydanie pozwolenia wodnoprawnego – nowe wymogi:
- operat wodnoprawny – zakres i wymagania, źródła pozyskiwania danych do operatu, omówienie przykładowego operatu,
- streszczenie nietechniczne,
- załączniki tekstowe i graficzne.

11. Nowe zasady wyznaczania stron postępowania wodnoprawnego

12. Zgłoszenie jako nowy instrument prawny w korzystaniu z wód:
- rodzaje działań podlegających zgłoszeniu,
- dokumenty wymagane do dokonania zgłoszenia,
- sprzeciw organu w procedurze zgłoszenia,
- organy właściwe w sprawach zgłoszenia.

13. Procedura wydawania, zmiany, cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia wodnoprawnego; przeglądy pozwoleń wodnoprawnych; przejęcie praw i obowiązków wynikających z pozwolenia wodnoprawnego

14. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego w kontekście gospodarki wodno-ściekowej, zwolnienia z zakazów obowiązujących na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, warunki realizacji inwestycji na tych obszarach

15. Kontrola w gospodarce wodnej w kontekście ustawy Prawo wodne

16. Naruszenie stosunków wodnych na gruncie – nowe zasady

17. Postępowanie odszkodowawcze na podstawie przepisów nowego Prawa wodnego

18. Przepisy przejściowe w kontekście nowej ustawy Prawo wodne

19. Analiza przypadku

20. Konsultacje, dyskusja



III. Prawne aspekty ochrony powietrza z uwzględnieniem zmian związanych z transpozycją prawa unijnego

1. Wymagania regulacyjne wynikające z ustawy – Prawo ochrony środowiska:
- pozwolenia w zakresie wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza (w tym pozwolenia zintegrowane) oraz zgłoszenia instalacji,
- kryteria oceny oddziaływania instalacji na stan powietrza – standardy jakości powietrza (w tym dotyczące pyłu PM2,5), standardy emisyjne oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu.

2. Zmiany wprowadzone do ustawy - Prawo ochrony środowiska w 2014 r., związane z transpozycją postanowień dyrektywy IED w zakresie regulacji dotyczących ochrony powietrza, w tym:
- zmiana niektórych wymagań dotyczących pozwoleń na emisję
- zmiany dotyczące dużych źródeł spalania paliw:
      - podział dużych źródeł spalania paliw na źródła nowe i istniejące,
      - zasady łączenia,
      - mechanizmy derogacyjne przewidziane dla istniejących dużych źródeł spalania paliw w celu ich dostosowania do wymagań emisyjnych wynikających z dyrektywy  IED.

3. Zmiany wprowadzone do ustawy - Prawo ochrony środowiska w 2017 r., wynikające z transpozycji postanowień dyrektywy (UE) 2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (MCP), w tym:
- rozszerzenie zakresu informacji i danych objętych pozwoleniami i zgłoszeniami dla średnich źródeł spalania paliw,
- przepisy derogacyjne,
- zasady łączenia,
- rejestr średnich źródeł spalania paliw,
- przekazywanie odpowiednich informacji i danych przez organy ochrony środowiska do KOBiZE w związku z potrzebą prowadzenia rejestru średnich źródeł spalania paliw – zakres i terminy.

4. Zmiana rozporządzenia w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2017 r. poz. 2390) – dotycząca średnich źródeł spalania paliw

5. Standardy emisyjne i pomiary wielkości emisji:
- szczegółowe wymagania wynikające z dwóch rozporządzeń wykonawczych do ustawy – Poś regulujących sprawy standardów emisyjnych i pomiarów wielkości emisji,
- zmiany wprowadzone w 2014 r. dotyczące wymagań dla dużych źródeł spalania paliw, w tym:
      - zaostrzenie wymagań emisyjnych,
      - zakres i konsekwencje stosowania zasad łączenia źródeł,
      - szczególne uwarunkowania prawne dla źródeł szczytowych,
      - zmiana wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji,
- zmiany rozporządzeń wykonawczych do ustawy – Poś regulujących sprawy standardów emisyjnych i pomiarów wielkości emisji w zakresie dotyczącym wymagań dla średnich źródeł spalania paliw (rozporządzenia z dnia 1 marca 2018 r. i 22 maja 2018 r.).

6. Konsultacje, dyskusja



IV. Ocena oddziaływania na środowisko

1. Definicje istotne dla procedur ocen oddziaływania na środowisko

2. Publicznie dostępne wykazy oraz upowszechnianie informacji drogą elektroniczną z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.

3. Oceny strategiczne – jakich dokumentów dotyczą:
- odstąpienie od przeprowadzenia procedury oceny,
- dokumenty towarzyszące.

4. Podział przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:
- przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,
- przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,
- kwalifikacja przedsięwzięć w przypadku rozbudowy, przebudowy i montażu dla przedsięwzięć mogących zawsze i potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

5. Rozstrzygnięcia, które poprzedza decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.

6. Postępowanie w sprawie kwalifikacji do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i samej oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć:
- właściwość organów,
- procedura dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.,
- procedura dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.,
- kwalifikacja przedsięwzięć do przeprowadzenia OOŚ.

7. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko - najczęstsze błędy

8. Wymogi dotyczące innej dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

9. Udział społeczeństwa w procedurze OOŚ:
- elementy udziału społeczeństwa,
- udział organizacji ekologicznych,
- udział stron postępowania a udział społeczeństwa.

10. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach:
- elementy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko,
- elementy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej bez przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

11. Środki minimalizujące oddziaływania a kompensacja przyrodnicza

12. Ponowna ocena oddziaływania na środowisko

13. Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.

14. Konsekwencje zapisów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla decyzji wymienionych w art. 72 ustawy OOŚ

15. Analiza porealizacyjna i jej konsekwencje

16. Egzekwowanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

17. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i inne dokumenty jako elementy istotne w procedurze pozyskiwania funduszy

18. Konsultacje, dyskusja

Cena:

2120 zł netto; 2020 zł netto - dla stałych klientów oraz przy zgłoszeniu przynajmniej dwóch osób z firmy;
dopłata do pokoju 1-osobowego - 360 zł netto (ilość miejsc ograniczona)

Cena obejmuje: udział w zajęciach, materiały szkoleniowe, zaświadczenie uczestnictwa, cztery noclegi w pokojach 2-osobowych oraz pełne wyżywienie od kolacji w dniu przyjazdu do obiadu w dniu wyjazdu.
Rozpoczęcie zajęć: 27 listopada o godz. 8:30;  czas trwania zajęć: 25 godzin
akademickich.
Zakończenie szkolenia: 30 listopada o godz. 13:30.

Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (środki unijne i/lub budżetowe) jest zwolnione od podatku VAT.

Pobierz jako PDF Prośba o dodatkowe informacje